Ad

Nuffnang Ads

My Friends

Sunday, July 10, 2011

Rugi Kalau anda Tak Berjanggut !


Di zaman Rasulullah s.a.w. ada seorang sahabat yang berjanggut nipis atau jarang-jarang sekadar sehelai dua. Semasa beliau mengambil wuduk untuk bersembahyang di masjid, Rasulullah tersenyum dan memalingkan mukanya.

Sahabat itu pun merasa hairan dan dia menyangka Rasulullah s.a.w. senyum kerana janggutnya yang nipis itu dan memalingkan mukanya kerana tidak suka kepada janggutnya yang jarang itu.

Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut.

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda…
“Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?”

Lalu Baginda menjawab..
” Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggutmu wahai sahabat”.

***********

Jadi kepada semua lelaki di luar sana yang tidak mempunyai janggut walau sehelai, anda ternyata memang rugi besar. Biarkanlah tumbuh janggut walau sehelai. Bukankah menyimpan janggut juga adalah sunnah Rasulullah. Selain itu, individu yang mempunyai janggut juga dilihat sebagai matang. Adakah anda mahu kekal dilihat sebagai anak kecil? Anda pasti ingin dihormati sama seperti orang dewasa yang lain bukan? Renung-renungkanlah wahai sahabatku....

8 people drop their comments!:

Freaky said...

terima kasih share ilmu ni.. sangat berguna

kiera'sakura said...

nak janggut jugak.. weeee~~ :D

Assalamualaikum,, awok syakira yaakub.. :D

hawiz said...

nice infoo

Hans said...

nasib aku menyimpan janggut
:-)

Подтверждаю said...

as salam..
alahai..pakcik tak berapa boleh jaga janggut. merbahaya.
huhu..



by : http://fadzli-rt.blogspot.com

Ahmad Haziq Azlan said...

@Freaky: ada janggut tak????

@kiera'sakura:biar betul nak janggut ni.....hahahaha~~~

@hawiz: malangnya anda tidak berjanggut kan....hohohohoho

@Hans: janggut seciput pon takpe....

@Подтверждаю: mesti pak li risau dicop pembangkang kan....hahahaha....pape ntah....janggut je mesti pembangkang....tak logik langsung....

tia @ Ini Kisah Tia said...

wahhh ! tak sangkaaa :)

EYFAalias said...

bela janggut sunnah nabi kan :) tp ramai lelaki ta suka berjanggut.

SPONSOR

Ad