Ad

Nuffnang Ads

My Friends

Monday, May 23, 2011

Kisah Teladan : Dengar Cakap Mak Bapak!!!!!



Assalamualaikum wbt dan salam 1Malaysia.
Untuk entri kali ni aku nak bercerita satu kisah (sejarah diri sendiri) yang boleh dijadikan teladan buat adik² junior mahupun sesiapapun yang masih lagi pening mana nak sambung belajar.
Hhhhmmmmmm..... Pening² lagi kan~~~

Aku cuma nak highlight kat sini, 

DENGAR CAKAP MAK BAPAK!!!!!

Kenapa? Sebab mereka lebih mengetahui berbanding kita....
Dalam kes aku ni, mak aku la yang cakap banyak.
Bapak aku senyap je...



Kisahnya bermula begini, aku ni lepasan SPM 2009. Dengan result yang ntah apa², aku nekad la nak sambung Diploma Perakaunan di UiTM. Sebab dulu time SPM cikgu Akaun aku dah cucuk² biar sambung diploma kalau nak selamat, katanya matrik susah. Aku pegang kata² cikgu tu.



Satu hari, semak keputusan UPU. What the fish???!!!! Diploma Pengurusan Bank???? Mane Diploma Perakaunan???? Arrrggghhhhh!!!!!!!!!!!! Kenapa dapat kat Pilihan ke4 pulak ni???? Ah tak boleh jadi ni... Maka aku pun bersabar la~~~
(mati² ingat dapat akaun)

                      


Seminggu kemudian, 16 April selepas jam 12 malam, aku buat semakan matrikulasi melalui SMS. 12.16am. 

[RM0.20 MOE:ANDA BERJAYA.Program Matrikulasi 1 Thn:Perakaunan.NoKP:xxxxxxxxxx.Daftar:10/05/2010.Tempat:KM Perlis.Surat Tawaran rujuk www.moe.gov.my]

                


Senang cerita, bye bye UiTM Merbok!!! Here I come KMP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                   


8 Mei 2010, sehari sebelum bergerak ke Perlis, pada blah malamnya aku buat semakan ke Kolej Poly-Tech MARA pula. WoW!!!!! Dapat tawaran DIPLOMA IN ACCOUNTING AND FINANCE. Arrrrggggghhhhhhh!!!!!!!!!!!! Program yang aku nak pulak~~~ Ah, kau jangan nak menggedik pulak. Esok dah la nak gerak ke Perlis, jangan nak lari KL pulak ye.... Walawey~~~




Sekitar bulan Mei-Jun tu aku isi borang online Institut Profesional Baitulmal (IPB).


Apa? Ingat aku isi kosong ke? Dapat la~~~ Siap Call lagi....Dapat offer Certified Accounting Technician (CAT)

CAT ni sebenarnya sijil dari badan profesional. Maksudnya, aku boleh letak letak CAT kat hujung nama aku. Sebagai tambahan, aku akan lebih dekat untuk mencapai-cita aku nak jadi seorang akauntan. Sape yang lulus CAT ni boleh terus sambung ACCA tahap kedua. Korang paham ke aku mencarut apa ni?? yang tak paham tu, pandai² la Google tak pon Yahoo! je ye....Hohohohohoho~~~


                 


Tapi............................

No! No! No! No! No!

Mak bapak aku tak bagi aku pegi buat CAT...
Alasannya sebab aku dah ada kat KMP...
selaku anak yang soleh (soleh la sangat), aku pun menurut je la....
Walaupun dalam hati memang tak puas hati...
Selepas dua minggu baru aku tenang sepenuhnya...
Korang ingat senang ke nak lepaskan kunci kejayaan kita???
Tak senang kan~~~


Hujung jari aku ni memang gatal bab² apply IPTS yang confirm aku tak pegi. Seterusnnya, apply UniKL pulak. Hahahahahahahaha~~~ Dapat pulak.....Kali ni bukan Accounting yang aku dapat, tapi Engineering!!!!!! Giler kau!!!!!!!!!!!! DIPLOMA IN CHEMICAL ENGINEERING TECHNOLOGY(FOOD). Takde keje ke???? Dah la aku benci giler² kat Kimia (kata² dari orang yang tak dapat A Kimia SPM). Dapat pulak Chemical Engineering pulak. Nak lari Melaka pulak??? Takde maknanya~~~





Apa² hari ni aku bersyukur sangat!!!!!!!!!!! Sebab keptusan yang aku buat ni memang tak salah!!!!! Ya! Aku dah tamatkat pengajian di KMP. Dengan keputusan yang boleh tahan, aku sekarang menunggu panggilan ke Universiti untuk menyambung pelajaran ke peringkat ijazah pula.

Dipendekkan cerita, 

DENGAR CAKAP MAK BAPAK!!!!!!!!!

Berkat~~~~~~


13 people drop their comments!:

Azri Fathurrahman said...

wahhh .. hebat kan kau .. aku ni lepas spm langsung tak dapat u kat mana2 pun :( .. memang terpaksa lah aku pegi matrik, nasib baik lah aku dapat habiskan belajar kat matrik walau result tak gempak .. hahaha . :D

Unknown said...

alhamdulillah~~~

syaza syahhanna said...

aku follow ckp bapak aku je...
bapak aku cakap amik diploma.. mak aku cakap amik matrik...
pastu seminggu lepas aku amik diploma aku rasa macam menyesal...
tapi sekarang dah boleyh terima kenyataan...
apa-apa pun yang kita pilih.. just buat yang terbaik dan kutip sebanyak pegalaman yang boleh ^^v

Unknown said...

btol²~~~

Athirah Liyana said...

hehe.. hyeee jiran sebelah.. KMP kan kan.. sy uitm sblhh je.. :)

Unknown said...

sekarang dah tak jiran lagi...
weeeeee~~~~

Athirah Liyana said...

ex jiran sudahhhh... congrate lahhh dh nak pegi smbung deg ~ nanti cerita lahh pula dpt smbung ktne :)

Unknown said...

insyaAllah....
otw...
dalam perancangan...

kam_hafiz said...

bnyk nye lah ko pat twaran..
pning pale nk pkir..

Unknown said...

pilihan TERBAIK!!!!!!!!!!!!!!!!
kan elok dengar kata mak bapak....

Anonymous said...

nak mintak pendapat , saya dpt mtrik perlis jgak . akaun . uitm pon ,akaun . agak2 yg mana ok lagi ? pndapat shja . thankss .

Anonymous said...

slam.. erm , diploma perakaunan tu blajar susah takk.. sbb sy masa spm amik akaun. dapat A lagi .. tapi bila sambung diploma sama tak pmbelajaran dia ,, ke lagi susah ?

Anonymous said...

Hai senior ��:D saya kmpian jugak. Hehe. Gen 15 *:

SPONSOR

Ad