Ad

Nuffnang Ads

My Friends

Monday, June 13, 2011

Murah Hati ataupun Terpaksa?

Assalamualaikum wbt dan salam 1Malaysia.


Hari ni saya muncul lagi dengan entri yang tak berapa nak berisi. Sekadar ingin berkongsi pengalaman dan inginkan pandangan daripada kalian pembaca blogku yang setia. Ewah~~~

______________________________________________________

Hhhmmmm...... Tadi pergi ke Hotel Station Ipoh dengan kakak untuk menghantar sepupu pulang ke Kuala Lumpur menaiki "tren letrek". Tiket 11.30am kot rasanya.... Kakak dan sepupu masuk ke stesen, maka tinggallah saya seorang kena parking kereta.



Selesai letak kereta Kembara biru ni, saya berjalan la nak masuk ke stesen sama. Sambil berjalan dengan langkah yang perlahan (melenggang kangkung gitu), saya melintasi seorang lelaki. Tiba-tiba lelaki tu panggil saya. Nampak seperti orang India. Tetapi lidah yang lembut berbahasa Melayu, mungkin dia India Muslim atau lebih dikenali dengan panggilan Mamak oleh masyarakat Malaysia amnya.

"Adik, nak tanya sikit"

Dalam hati, mungkin dia nak bertanya arah. Ah, aku bukan orang sini pun! Sah-sah aku nak cakap tak tau!

"Boleh mintak 5 ringgit? Nak buat makan. Tolong jangan marah saya. Ya, saya pun malu nak minta. Dah tua, mintak pada orang muda"

Biar betul orang ni? Aku ni dah la tak kerja. Dua bulan dah menganggur.

"Nak apa tadi?"--------->ayat cover. Buat-buat macam tak dengar.

Maka orang tu pun ulang la ayat yang lebih kurang sama....
Nak bagi tak ni? Ah, bagi je lah! Buka dompet..........
Alamak!!!!!!! Tak ada not RM5 pula....Yang ada cuma not RM10 dan not RM1 2,3 keping je. Tak cukup nak bagi RM5. Ikhlaskan hati. Kuserahkan je lah RM10 tersebut.....

Apa nak buat.....dah rezeki dia.....Sudah ketentuan tuhan.....Bila lagi nak sedekah kan.....Timbul dalam hati.......Ikhlas tak ni????? Hhhhmmmmmmmm............................................................


__________________________________________________________________________________

Tiba-tiba muncul dalam benak fikiranku, apa yang orang tu buat di stesen keretapi. Takkan dia nak jumpa seorang demi seorang minta RM5 kot. Musykil ni.......Takkan tak kerja kot????? Saya memang la tak kerja atas sebab-sebab tertentu. Bukan tak nak kerja, cuma tak ada kesempatan.....Sibuk urus itu-ini lagi.......

__________________________________________________________________________________

Jadi, apa pendapat kalian?????? Macam tak ikhlas kan............

**************************************************************************
Nota kaki: Sedekah itu ibadah....



0 people drop their comments!:

SPONSOR

Ad