Ad

Nuffnang Ads

My Friends

Sunday, June 26, 2011

Homeroom


















Sistem homeroom adalah salah satu sistem yang digunakan di dalam MRSM. Homeroom bertindak sebagai keluarga kecil yang terdiri daripada sekumpulan pelajar. Setiap homeroom mempunyai guru masing-masing yang akan bertindak sebagai ibu angkat atau bapa angkat kepada keluarga kecil tersebut.

Ahli setiap homeroom itu tudak semestinya datang dari kelas yang sama, sebaliknya ahli juga boleh datang dari kelas yang berbeza-beza. Bagaimanapun, hal ini bergantung kepada pihak pengurusan maktab tersebut yang menentukannya. Seperti di MRSM Pasir Salak, ahli homeroom datang dari kelas yang sama. Sesebuah kelas itu akan dibahagikan secara sama rata kepada dua buah homeroom. Perkara yang berbeza pula berlaku di MRSM Balik Pulau, ahli setiap homeroom itu datang dari kelas yang berbeza. Seperti yang telah dinyatakan di atas, hal ini bergantung kepada pihak pengurusan sesebuah maktab tersebut.

Walaupun, ini adalah situasi pada tahun 2009. Setelah dua tahun meninggalkan maktab, banyak perubahan yang telah berlaku. Kemungkinan besar, sistem Homeroom di Transkrian telah berubah sepenuhnya. Siapa tahu? Homeroom ini ternyata berjaya merapatkan hubungan silaturahim sesama pelajar dan juga guru. Buktinya, saya sendiri masih berhubung dan hubungan kami kian rapat sehingga kini.

0 people drop their comments!:

SPONSOR

Ad